Nazywam się Bogusława Piwowarczyk. Jestem nauczycielem języka polskiego. Pracuję w ZSPiG Nr 4 w Kalnej. Bardzo często organizuję w szkole konkursy m.in. konkurs ortograficzny, którego regulamin opracowałam i przesyłam wraz z zadaniami do przeprowadzenia etapu otwartego dla wszystkich uczniów.
Regulamin Szkolnego Konkursu Ortograficznego "Mistrz ortografii" Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum Nr 4 im. Jerzego Kukuczki w Kalnej Hasło konkursu: "Honor Polaka plami, kto pisze z błędami". Opracowała: Bogusława Piwowarczyk Cele konkursu:
- Rozbudzanie zainteresowań pięknem naszego języka ojczystego.
- Kształcenie wśród uczniów umiejętności ortograficznych.
- Integracja dzieci, tj. uczniów klas 4 – 6 SP i 1 – 3 gimnazjum.
- Popularyzacja konkursu jako jednej z form rozwijania zainteresowań i uzdolnień u uczniów.
- Zachęcanie uczniów do zdrowej rywalizacji.
Umiejętności:
- Uczniowie utrwalają poznane na lekcjach zasady ortografii.
- Potrafią stosować zasady ortograficzne w praktyce.
- Umiejętnie i sprawnie korzystają ze "Słownika ortograficznego".
- Potrafią zaprezentować swoje umiejętności na forum przed publicznością.
Warunki uczestnictwa w konkursie: Konkurs ma 3 etapy, bez uwzględnienia kategorii wiekowych. III etap konkursu składa się z następujących zadań: Zadania indywidualne:
- Należy podać definicję, która obowiązuje przy pisaniu wylosowanych wyrazów z trudnościami ortograficznymi – 4 pkt.
- Znaleźć na czas w "Słowniku ortograficznym" podane wyrazy - 4 pkt.
- Zapisać poprawnie w mianowniku nazwy państw z podaną przez prowadzącego trudnością ortograficzną, np. nazwy krajów zawierające głoskę "u" lub inną – 4 pkt.
- Zapisać na przygotowanej karcie dopełniacze liczby pojedynczej podanych wyrazów – 4 pkt.
Punkty dla rywalizującego o tytuł Szkolnego Mistrza Ortografii zdobywają również uczniowie z klasy, do której uczęszcza ten uczeń poprzez następujące konkurencje: Zadania dla klas:
- Należy ułożyć przysłowie z wyrazów podanych w kopercie. Następnie wskazana przez zawodnika osoba powinna wyjaśnić zasadę obowiązującą przy pisaniu podkreślonego wyrazu:
- ułożenie przysłowia we wskazanym czasie – 1 pkt.
- podanie poprawnie zasady ortograficznej, która obowiązuje przy pisowni danego wyrazu – 1 pkt.
- Należy ułożyć hasło na temat znajomości wybranej zasady ortograficznej, którą losuje reprezentant klasy. Czas na przygotowanie – ok. 2 min.
Punktacja: Zaangażowanie wszystkich uczniów – 2 pkt. Ciekawe i poprawne pod względem językowym hasło – 2 pkt. Po wszystkich konkurencjach, tj. 4 indywidualnych i 2 zbiorowych komisja sumuje pkt. i nadaje honorowy tytuł "Szkolnego Mistrza ortografii" uczniowi, który zdobył najwyższą ilość punktów . Pozostali zawodnicy zajmują kolejne miejsca w Szkolnym Konkursie Ortograficznym. Organizacja konkursu: Termin: Miejsce: I etap – sale lekcyjne klas 4 –6 SP i 1 – 3 gimnazjum II etap – sala nr 10 i sala nr 1 III etap – sala gimnastyczna Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum Nr 4 w Kalnej. Organizator konkursu: ZADANIA ORTOGRAFICZNE DO III ETAPU KONKURSU Zadania indywidualne:
- Podaj definicje obowiązującą przy pisaniu wyrazów (każdy uczestnik losuje po dwa wyrazy) – 4 pkt .: nie bardzo, niemały, nie iść, nieźle, pieniężny, pióro, wózek, móżdżek, mech, druh, nieco, brzeg.
- Znaleźć na czas w "Słowniku ortograficznym" , tj. w ciągu 1 min. Kolejne wyrazy – 4 pkt.: chabry, rzutnik, żar, hamak.
- Zapisać poprawnie w mianowniku nazwy 4 państw, w których pojawia się głoska – 4 pkt .: " h, ch", np. Chile, Chiny, Holandia, Chorwacja.
- Zapisać na przygotowanej karcie dopełniacze liczby pojedynczej wylosowanych rzeczow.(po dwa) – 4 pkt.: Anglia, ziemia, żmija, nadzieja, Hiszpania, Portugalia, Meksyk, Brazylia, Rosja, historia, biologia, telewizja.
Zadania dla klas:
- Ułożyć przysłowie z rozsypanki wyrazowej, którą losuje zawodnik dla klasy w ciągu 30 s. Osoba wskazana przez zawodnika powinna podać zasadę pisowni obowiązującą przy pisaniu podkreślonego wyrazu – 2 pkt.:
- Czego się Jaś nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał.
- Gdyby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała.
- Paluszek i główka to szkolna wymówka.
- Kuj żelazo póki gorące.
- Od przybytku głowa nie boli.
- Robota nie zając, nie ucieknie.
- Ułożyć dowolne hasło na temat znajomości wylosowanej przez zawodnika zasady pisowni wyrazów – 4 pkt.:
- pisownia z "rz"
- pisownia z "ż"
- pisownia z "u"
- pisownia z "ó"
- pisownia z "h"
- pisownia z "ch".
|